Fredens toner fik gnist og bid – JP-anm. af Beethovens Symf. nr. 9

Fredag den 18. april 2014.

DR UnderholdningsOrkestret, kæmpekor, fire fine sangsolister og en energisk Adam Fischer i front mejslede fredsbudskabet ind i lytterne med en fyrig udgave af Beethovens Symfoni nr. 9.

DR UnderholdningsOrkestret
DR KoncertKoret
DR PigeKoret
Inger Dam-Jensen, sopran
Ann Hallenberg, alt
David Danholt, tenor
Audun Iversen, baryton
Adam Fischer, dirigent
Koncerthuset, onsdag den 16. april 2014 

****

“Alle mennesker vil blive brødre”. Ordene i Schillers glædesdigt rammer med en særlig tyngde i denne tid, hvor verden rører så uroligt på sig. DR UnderholdningsOrkestret illustrerede det onsdag med Beethovens Symfoni nr. 9 – kor og sangsolister udfoldede heri den pompøse ‘ Ode til Friheden’ med så intens kraft, at Koncerthuset næsten skælvede.

Chefdirigenten i hopla Orkestrets ungarske chefdirigent, Adam Fischer, var som vanligt i sprudlende hopla. Han kan sine Beethoven-symfonier på hjertet og lod partituret blive backstage. Det gav overskud til at musicere målrettet – hver tone blev båret frem mod den følgende i friskt tempo og med råt bid i klangen.

En lille flok velspillende kolleger fra andre orkestre forstærkede DR UnderholdningsOrkestrets grundstamme. Tag solofløjtenisten fra Det Kongelige Kapel, som livligt og med fysisk autoritet lod guldtonerne gnistre. Også andre sektioner strejfede himlen med intense udtryk: Cellogruppens varme glød. Basserne, der lydløst hviskede glædestemaet. Koncertmesterens ivrigt artikulerende bevægelser, der opildnede de andre strygerkolleger og fik dem helt frem på stolene. Kontrafagottens hemmelighedsfulde båt i bunden og piccolofløjtens spændstige, melodiske motiv – sunget ud fra et hjørne af salen. Ja, man kunne remse roser op i det uendelige.

Nuancer tabt i hosteanfald
Adam Fischer skruede på nuanceknapperne, så vi måtte spidse ører for at få de svageste nuancer med. For mange høje hosteanfald brød desværre magien. Dem blæste kæmpekoret og de fire brillante sangsolister væk ved at fyre glædesbudskabet ud over scenekanten med vital kraft.
Og hvad betød små instrumentale ridser i den symfoniske højglans på en aften, hvor euforiens guddomsflamme brændte igennem og overstrålede alt?

(Anm. var pub. i Jyllands-Posten fredag den 18. april 2014). 

This entry was posted in Ikke kategoriseret. Bookmark the permalink.

Comments are closed.