Komponist med organisatorisk sans – JP-fødselsdagsportræt af Niels Rosing-Schow

Mandag den 14. april 2014.

60 år
Som professor i komposition, formand for Dansk Komponist Forening og udøvende komponist smeder Niels Rosing-Schow med mange musikalske jern.

Stereotypen på en klassisk komponist – manden, der sidder isoleret på et koldt kammer og skribler noder på papiret – passer på ingen måde på Niels Rosing-Schow. Med sin interesse og sit talent for ledelse er han en markant frontfigur på den ny musiks platforme.

Han er uddannet i musikteori, -historie og komposition ved Det Kgl. Danske Musikkonservatorium hos bl. a. Ib Nørholm. I 2008 blev Niels Rosing-Schow formand for Dansk Komponist Forening. Her har han gelejdet kollegerne gennem knudrede fondsvejledninger og sørget for juridisk assistance til dem, der var kommet i klemme. Også i den musikpolitiske debat er hans stemme hørbar. Senest slog han i flere medier til lyd for, at den nye kompositionsmusik opprioriteres på de danske orkestres og operaers repertoireplaner.

Dansk Komponist Forening fyldte 100 år i fjor, og Niels Rosing-Schow sørgede sammen med kollegerne året igennem for, at den nye musik kom ud til folket ved et hav af spektakulære koncerter – både på de traditionelle klassiske spillesteder og i rå rammer som Den Grå Hal på Christiania.

Da Det Kgl. Danske Musikkonservatorium skulle besætte stillingen som professor i komposition sidste år, pegede pilen på Niels Rosing-Schow. Han havde i forvejen mange års erfaring med at undervise institutionens komponiststuderende og give dem mulighed for at opføre deres musik for offentligheden.

Som kunstnerisk leder løfter han hvert år den omfangsrige PULSAR – konservatoriets årlige festival for ny musik, som giver yngre komponister fra både ind-og udland en enestående mulighed for at få opført deres værker af professionelle og semiprofessionelle ensembler.

Som landets eneste komponistprofessor sidder Rosing-Schow foreløbigt for en femårig periode. Opskriften på at uddanne dygtige komponister er ifølge professoren at lære dem håndværket og lade dem bevare den personlighed og individualitet, de har i sig, allerede når de søger optagelse på studiet.

Flair for det franske
Niels Rosing-Schow har særligt flair for det franske. Han forlod sit kølige hjemland en periode for at suge inspiration til sig i Paris, hvor han studerede hos verdens mest toneangivende mestre inden for den ny kompositionsmusik.

Han lod sig opsluge af franskmændenes kulørte klangverden og giftede sig tilmed med en fransk kvinde. Det franske islæt har hængt ved siden: Mange af Niels Rosing-Schows værker – også de nyere – bærer franske navne.

At høre ham udtale titlerne med en indfødts afdæmpede akkuratesse og redegøre nuanceret for værkernes strukturer på sin egen dramatisk underspillede facon er en ekstra raffineret facet.

Når Niels Rosing-Schows partiturer levendegøres i landets koncertsale, er det ord som sanselighed, elegance og klarhed, der bedst beskriver oplevelsen. Hans ambition er, at lytteren skal kunne indtage den moderne kompositionsmusik uden specifikke forudsætninger.

Klangene er da også imødekommende og formmæssigt tilgængelige for øret. Han er ophavsmand til både operaer, kammermusik, instrumentale og vokale værker. Tonesproget giver lytteren lyst på mere – musikken er fyldt med farver og rytmisk legende elementer.

Niels Rosing-Schow, komponist, Søborg.

(Portrættet var pub. i Jyllands-Posten den 13. april 2014).

This entry was posted in Ikke kategoriseret. Bookmark the permalink.

Comments are closed.